24 augusti 2017

Ikea-katalogen har kommit

Nu har Ikea-katalogen kommit. Det är kanske en mindre händelse än förut. Den landar väl i det allmänna bruset. Men den har recenserats ibland, och det är något åt det hållet som jag gör nu.

I det lilla samhälle i Luxemburg där min son bor visar man på sina brevlådor att man vill ha Ikea-katalogen men ingen annan reklam. Ändå finns det inget Ikea i Luxemburg, men det finns ett varuhus i Arlon strax innanför gränsen till Belgien.

Framsidan på katalogen visar ett vardagsrum i gult och grönt - härliga färger. Sommaren varar året ut. Stora gröna växter står i ett hörn. Jag har förstått att det är en trend. När vi var nyinflyttade i vår sekelskifteslägenhet på 80-talet hade vi också mycket grönt. Jag satte om 30 krukor varje år, men nu har jag bara tio växter. Och de flesta är inte gröna.

”Rum för livet” är underrubriken. Det står för att rum ska användas och att olika åldrar ska samsas om utrymmet.

Fortfarande är förvaring ett tema. Tråkigt tycker jag, speciellt när man ser allt skräp ändå. Hellre de byråar som stänger inne kläderna. Vi är inte i det läget att vi behöver köpa möbler nu. Barnen är sedan länge utflugna, och vi har inrättat oss efter det. Men just en byrå behöver vi nog. Den i sovrummet har blivit lite skev efter alla år.

Compact living fortsätter vara intressant, nu med tillägget att man ska ha saker som är lätta att flytta. Det passar bra för andrahandshyresgäster i Stockholm, men jag antar att katalogen ser i stort sett likadan ut i hela världen. Och javisst, migration är ett fenomen som finns överallt.


I katalogen hittar vi också sedan några år tillbaka sidor om hållbarhet, Ikeas sociala engagemang och så vidare. Deras good will helt enkelt. Dessutom får vi bekanta oss med några av deras designers. Jag undrar hur många som läser de avsnitten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar